Правителството одобри предложения за промени в Закона за държавната финансова инспекция

08 Юни 2011

 

Министерският съвет одобри на редовното си заседание законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ). Предлаганите промени са в отговор на констатациите в Четвъртия годишен доклад на Европейската комисия (ЕК) от м. юли 2010 г. за напредъка на България по механизма за сътрудничество. В доклада е препоръчано извършване на постоянна оценка на риска при прилагане на законодателството за обществените поръчки, възприемане на деен и насочен към резултатите подход по отношение на дейностите за предотвратяване и контрол, както и увеличаване на капацитета на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).

Мерките за изпълнение на препоръките са конкретизирани в дейност №16 и дейност № 15 от Графиците на неотложни мерки и действия на правителството и органите на съдебната власт в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност съответно за август - декември 2010 г. и март-юли 2011 г. ( РМС № 539/28.07.2010 г. и РМС № 154 / 17.03.2011 г.). Съгласно посочените дейности се предвижда повишаването на административния капацитет на АДФИ, както и засилване на последващия контрол от органите на агенцията в областта на обществените поръчки чрез въвеждане на системен контрол на база оценка на риска.

АДФИ е администрация към министъра на финансите. Вследствие на законодателните изменения от юли 2006 г. съставът й беше десетократно намален. Понастоящем агенцията разполага със 176 щатни бройки, от които 112 финансови инспектори за цялата страна. Инспекционната дейност на АДФИ не е планова. Финансовите инспекции се извършват по сигнали и искания на държавни органи, физически и юридически лица, по постановления на прокуратурата и други, които определят и предметния обхват на инспекциите. По този начин при определянето на обектите на контрол не се извършва анализ на рискови фактори с оглед определяне на най-нуждаещия се от контрол обект.

Резултатите от инспекционната дейност показват, че областта на обществените поръчки е изключително рискова. Същевременно наложеният през 2006 г. модел на контрол, осъществяван от АДФИ, не е достатъчно ефективен, поради следното:

  • Проверените от агенцията обществени поръчки са между 10 % и 14 % от общо проведените през годината. За да бъде представителна извадката, следва да бъдат проверявани ежегодно поне 25% от възложителите на обществени поръчки.

  • Действащата нормативна уредба не дава възможност на АДФИ по своя инициатива, след анализ на информация за дейността им и оценка на рисковите фактори, да определи възложителите на обществени поръчки, подлежащи на финансови инспекции. Това налага смяна на модела на контрол при обществените поръчки чрез въвеждането на системен последващ контрол на база оценка на риска. Систематичният подход предполага периодичност на финансовите инспекции на основата на утвърден годишен план.

Въвеждането на планов подход ще доведе до превенция и намаляване на риска от безконтролното разходване на публичните финанси, ще има дисциплиниращ ефект върху възложителите на обществени поръчки и ще осигури на органите на АДФИ правна възможност за разширяване обхвата на контрола и насочването му към най-рисковите възложители на обществени поръчки.